Current Ratio #134 Jetten gaat het doen!
Arno deelt graag een positief geluid nu het erop lijkt dat premier Rob Jetten zowaar iets gaat doen! Het grote asiel- en migratiedebat houdt de gemoederen nog flink bezig, maar […]
Nog geen account? Registreer hier
Tijdens deze NAVO-top zal het veelal gaan over de huidige oorlogsontwikkelingen, maar een misschien wel belangrijker onderwerp ter discussie, is de digitale dienstplicht die daarbij komt kijken. NAVO-topman Mark Rutte noemde dat er misschien gekeken moet worden naar Duitsland waar de dienstplicht weer ingevoerd is. Het probleem is echter dat de Wet op de defensiegereedheid (Wodg) volledig ingaat tegen onze grondrechten, en richt op het delen van (zeer gevoelige) persoonsgegevens.
Want hoe ziet een dienstplicht anno 2025 eruit? De Wodg noemt enkele opties voor het oproepen van dienstplichtigen, waaronder het gebruik van het elektronisch patiëntendossier. Zij zijn daarbij geïnteresseerd in aspecten zoals leeftijd en medisch verleden, maar bijvoorbeeld ook seksuele activiteit en seksuele geaardheid. De lidstaten zijn hier allemaal zelf verantwoordelijk voor, maar moeten wel gezamenlijk op Europees niveau (of op dat van de NAVO) kunnen opereren. Worden deze gegevens dan klakkeloos tussen de lidstaten gedeeld? En in hoeverre is dit een onderwerp ter discussie op de NAVO-top? U weet het na deze aflevering van Current Ratio!
🌍 Onderwerpen:
Donald Trump heeft naar eigen zeggen een wapenstilstand uitgeroepen tussen Iran en Israël.
Fossiele brandstoffen uit Rusland moeten permanent worden vervangen door groene energie.
Na de Nederlandse Spoorwegen is nu ook KLM aan de beurt om te gaan staken.
Mark Rutte kondigt een dienstplicht anno 2025 aan op de NAVO-top in Den Haag.
⏰ Timestamps:
00:00:00 Current Ratio #90
00:01:08 Complete and Total Ceasefire!
00:04:05 Van het (Russische) gas af
00:05:49 Staken maakt een comeback
00:08:03 De digitale dienstplicht!